The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Studenters uppmärksamhet under föreläsningar

Author

Editor

  • Anders Sonesson
  • Gunilla Amnér

Summary, in Swedish

Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola

(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering

framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna

uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Pages

112-120

Publication/Series

Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet

Document type

Conference paper

Publisher

Lund University

Topic

  • Water Engineering
  • Mechanical Engineering
  • Other Civil Engineering
  • Other Mechanical Engineering
  • Construction Management
  • Building Technologies

Keywords

  • studentaktivering
  • uppmärksamhet: SoTL
  • Föreläsning
  • packaging logistics

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009

Conference date

2009-09-24 - 2009-09-24

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-977974-2-9