Bäst förmåga eller starkast drivkraft? - Reflektioner kring rekrytering till forskarutbildning
Author
Summary, in Swedish
I denna korta artikel reflekterar jag kring rekrytering till forskarutbildning och de faktorer som styr och influerar processen: (i)
Det som ska ligga till grund för beredning och beslut enligt
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten, (ii)
Målformuleringar för forskarutbildning enligt Högskolelagen,
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten,
(iii) Handledarnas egna uppfattningar om vad som krävs av kandidaten,
samt (iv) Kollegiala spelregler och igenkänningsmekanismer.
Det som ska ligga till grund för beredning och beslut enligt
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten, (ii)
Målformuleringar för forskarutbildning enligt Högskolelagen,
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten,
(iii) Handledarnas egna uppfattningar om vad som krävs av kandidaten,
samt (iv) Kollegiala spelregler och igenkänningsmekanismer.
Department/s
Publishing year
2015
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 248 kB
- Download statistics
Links
Document type
Working paper
Topic
- Educational Sciences
Keywords
- rekrytering forskarutbildning
Status
Unpublished