Berättelser om änglabarn. Minnessidor på Internet

• Robert Willim

I kapitlet diskuteras hur sorg över att mista ett barn uttrycks och kommuniceras i olika tider. Texten tar sin utgångspunkt i en samling fotografier från 1900-talets början föreställande döda spädbarn. Dessa, som hör till en särskild genre - dödsbäddsporträtt - och idag återfinns i många arkiv, sätts i relation till minnessidor på Internet över barn som avlidit i samband med förlossningen. Sorg och saknad kan idag artikuleras med hjälp av en slags virtuella minnesplatser, vilka väcker frågor om gränsdragningar mellan privat och offentligt liksom kring hur känslors uttryck är kulturbundna.

Virtualiteter. Sex essäer

Book chapter