Att veta eller inte veta – vill konsumenter ha information om livsmedel?
Author
Summary, in Swedish
I denna Policy Brief använder vi ekonomiska experiment för att undersöka hur konsumenter reagerar på information om hur livsmedel påverkar hälsa och miljö. Vi finner att:
• Konsumenter ofta medvetet bortser från hälso- och miljöinformation i syfte att tillåta sig själva att göra val som negativt påverkar hälsan och miljön.
• Smak ofta har så stor betydelse för val av livsmedel att hälsomärkning får liten effekt på efterfrågan på livsmedel.
• Konsumenter inte har negativa förutfattade meningar om smaken på hälsomärkta livsmedel.
• Konsumenter ofta medvetet bortser från hälso- och miljöinformation i syfte att tillåta sig själva att göra val som negativt påverkar hälsan och miljön.
• Smak ofta har så stor betydelse för val av livsmedel att hälsomärkning får liten effekt på efterfrågan på livsmedel.
• Konsumenter inte har negativa förutfattade meningar om smaken på hälsomärkta livsmedel.
Publishing year
2015
Language
Swedish
Publication/Series
AgriFood Policy Brief
Issue
2015:4
Full text
- Available as PDF - 225 kB
- Download statistics
Document type
Report
Publisher
AgriFood Economics Centre
Topic
- Economics and Business
Keywords
- Ekonomiska styrmedel
- Information
- Konsument
- Beteende
- Produktmärkning
Status
Published