The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Att veta eller inte veta – vill konsumenter ha information om livsmedel?

Author

Summary, in Swedish

I denna Policy Brief använder vi ekonomiska experiment för att undersöka hur konsumenter reagerar på information om hur livsmedel påverkar hälsa och miljö. Vi finner att:



• Konsumenter ofta medvetet bortser från hälso- och miljöinformation i syfte att tillåta sig själva att göra val som negativt påverkar hälsan och miljön.



• Smak ofta har så stor betydelse för val av livsmedel att hälsomärkning får liten effekt på efterfrågan på livsmedel.



• Konsumenter inte har negativa förutfattade meningar om smaken på hälsomärkta livsmedel.

Publishing year

2015

Language

Swedish

Publication/Series

AgriFood Policy Brief

Issue

2015:4

Document type

Report

Publisher

AgriFood Economics Centre

Topic

  • Economics and Business

Keywords

  • Ekonomiska styrmedel
  • Information
  • Konsument
  • Beteende
  • Produktmärkning

Status

Published