The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Mediala aspekter på teknologi- och designhistoria (Paper vid konferensen Kulturhistorisk medieforskning, Vadstena 19-21/4 2007

Author

  • Torsten Weimarck

Summary, in Swedish

T.ex. telefoni är förstås ett medium, liksom radion och televisionen är massmedier. Men kan också själva telefonapparaten ses som ett medium, alltså inte bara som ett redskap för telefonsamtal utan som ett (mass)medialt visuellt objekt i sig själv? Och gäller det på motsvarande sätt, radio- eller televisionsapparaten? Produceras och sprids det några budskap från telefonen, radion eller teven – när de inte är påslagna och inte används på avsett sätt då de ”förmedlar information eller underhållning” (som det bland annat heter i Nationalencyklopedin om massmediernas uppgift)? Om så är fallet, hur går denna transmission till och vad är det för slags budskap som emanerar från de i övrigt avstängda apparaterna?

Publishing year

2008

Language

Swedish

Pages

193-205

Publication/Series

Mediehistoriskt arkiv 8

Document type

Conference paper

Publisher

Stockholm: Statens ljud- och bildarkiv

Topic

  • Art History

Keywords

  • design theory
  • mimesis
  • media
  • mass media
  • technology

Conference name

Kulturhistorisk medieforskning

Conference date

2007-04-19 - 2007-04-21

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-88468-03-1