The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Energi för vägtransporter - utsikter mot 2020 och därefter

Author

Summary, in Swedish

De senast åren har produktionen alternativa drivmedel vuxit kraftigt. Drivkrafterna kan framförallt hänföras till ett växande intresse av att skydda klimatet och de politiska initiativ som följt av detta, stigande oljepriser och industriella och jordbrukspolitiska intressen.

I svallvågorna av den kraftiga expansionen av biodrimvedel har dock debatten alltmer börjat ifrågasätta nyttan och effekterna av en fortsatt expansion av biodrimvedel. Rapporten ger en översikt över kunskapsläget med avseende på klimatnytta och ekonomiskt potential för 1st generationens etanol och biodiesel, 2:a generationens biodrivmedel samt el via t.ex. plug-in hybrider. Raporten ger även olika scenarier för hur Sverige kan uppfylla det antagna EU direktivet om förnybar energi i transportsektorn till 2020.

Omställningen av energitillförseln inom transportsektron har bara börjat. Drivkrafterna, som bl.a syns i kriterierna i EUs direktiv, kommer dock att styra mot mer klimateffektiva drivmedel som baseras på avfall och skogsråvara jänmfört med dagens satsningar. Effektiva spannmålsbaserada drivmedel kan dock fortfarande behålla en relativt stor nisch även på längre sikt, bl.a p.g.a av satsningarna motiveras av flera olika skäl, bl.a. jordbrukspolitik. El spås att introduceras inom en inte alltför avlägsen framtid. Dock kommer det att ta lång tid innan elanvändningen via t.ex. plug-in hybrider märks i statistiken. Ökade krav på energieffektivisering kan driva på en utveckling mot dyrare fordon och därmned också mot förändrade former för att äga och utnyttja fordon, bl.a ökade bilpooler.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Publication/Series

LUTFD2/TFEM--98/3021–SE + (1-44)

Document type

Report

Publisher

Lunds universitet. Avdelningen för miljö- och energisystem

Topic

  • Energy Systems

Keywords

  • plug-in hybrid
  • energy
  • transport
  • biodiesel
  • etanol
  • biodrivmedel
  • biometan
  • klimat

Status

Published

Report number

68

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1102-3651
  • ISBN: 9188360393