The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Textens fragmentering och läsares meningsskapande

Author

Editor

  • Gunilla Byrman
  • Anna Gustafsson
  • Henrik Rahm

Summary, in Swedish

Moderna, multimodala texter är visuellt fragmenterade i den meningen att de byggs upp av rad olika visuella element. Här finns visuellt avgränsade skriftstycken som brödtext, rubrik och ingress, det finns ofta bilder, grafer, kartor, punktlistor samt andra typer av layoutelement (som ramar, rutor och streck) för att organisera sidan. T.ex. ser ett modernt tidningsuppslag inte ut som ett för hundra år sedan och även många typer av populär fackprosa har påverkats av nya mönster för textutformning. Men vilka krav ställer detta på läsaren? Hur integrerar läsaren information från skrift, bild och grafik? Hur påverkas läsningen? Kan vi stödja läsarna i deras sätt att skapa mening från den fragmenterade texten?

I vår presentation utgår vi dels från produktionsperspektivet och diskuterar hur multimodala textuppslag kan göras sammanhållna och hur detta har förändrats under 1900-talet. I den andra delen utgår vi från receptionsperspektivet, visar empiriska resultat av läsning av multimodala texter och diskuterar vilken effekt olika layoutlösningar får för läsbeteendet. Detta leder fram till en generell diskussion om olika läsesätt och förhållningssätt till texten.

Publishing year

2010

Language

Swedish

Pages

110-123

Publication/Series

Svensson och svenskan. Med sinnen känsliga för språk

Document type

Book chapter

Publisher

Lund: Författarna

Topic

  • Human Aspects of ICT

Conference name

Forum för textforskning 4

Conference date

2009-06-08 - 2009-06-09

Status

Published

Project

  • Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning
  • Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-633-5684-1