Textens fragmentering och läsares meningsskapande
Author
Editor
- Gunilla Byrman
- Anna Gustafsson
- Henrik Rahm
Summary, in Swedish
Moderna, multimodala texter är visuellt fragmenterade i den meningen att de byggs upp av rad olika visuella element. Här finns visuellt avgränsade skriftstycken som brödtext, rubrik och ingress, det finns ofta bilder, grafer, kartor, punktlistor samt andra typer av layoutelement (som ramar, rutor och streck) för att organisera sidan. T.ex. ser ett modernt tidningsuppslag inte ut som ett för hundra år sedan och även många typer av populär fackprosa har påverkats av nya mönster för textutformning. Men vilka krav ställer detta på läsaren? Hur integrerar läsaren information från skrift, bild och grafik? Hur påverkas läsningen? Kan vi stödja läsarna i deras sätt att skapa mening från den fragmenterade texten?
I vår presentation utgår vi dels från produktionsperspektivet och diskuterar hur multimodala textuppslag kan göras sammanhållna och hur detta har förändrats under 1900-talet. I den andra delen utgår vi från receptionsperspektivet, visar empiriska resultat av läsning av multimodala texter och diskuterar vilken effekt olika layoutlösningar får för läsbeteendet. Detta leder fram till en generell diskussion om olika läsesätt och förhållningssätt till texten.
I vår presentation utgår vi dels från produktionsperspektivet och diskuterar hur multimodala textuppslag kan göras sammanhållna och hur detta har förändrats under 1900-talet. I den andra delen utgår vi från receptionsperspektivet, visar empiriska resultat av läsning av multimodala texter och diskuterar vilken effekt olika layoutlösningar får för läsbeteendet. Detta leder fram till en generell diskussion om olika läsesätt och förhållningssätt till texten.
Department/s
Publishing year
2010
Language
Swedish
Pages
110-123
Publication/Series
Svensson och svenskan. Med sinnen känsliga för språk
Document type
Book chapter
Publisher
Lund: Författarna
Topic
- Human Aspects of ICT
Conference name
Forum för textforskning 4
Conference date
2009-06-08 - 2009-06-09
Status
Published
Project
- Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning
- Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-633-5684-1