The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Designtänk bakom populära tvärkurser

Author

Summary, in Swedish

Närmare sextio studenter från Humanistiska fakulteten ochLTH har jobbat intensivt i blandade grupper under höstterminen. I universitetets äldsta byggnad Kungshuset visade de strax före jul upp sina resultat, samtliga nära kopplade till spjutspetsforskning inom teknik och lärande.

Studenterna har gjort filmer som t.ex. visar på nya sätt att lära sig matte och historia, eller hur man med hjälp av virtuella 3D-figurer kan utforska kroppsspråkets betydelse för mänskligt tänkande. Kursdeltagarna är i kognitionsvetenskap eller går sista åren påingenjörsutbildningen. Men det är inte baradet tvärvetenskapliga upplägget som gör kurserna speciella. Det handlar också om att man arbetar med verkliga problem, sådana som forskare själva försöker lösa. Studenterna jobbar i absoluta forskningsfronten – det finns inget facit.

Publishing year

2013-01-15

Language

Swedish

Pages

33-34

Publication/Series

Lunds Universitet Meddelar, 2013:1

Document type

Newspaper article

Topic

  • Learning

Keywords

  • Fakultetsöverskridande högre utbildning
  • forskningsnära utbildning
  • forskningsfront
  • socialt orienterad teknologi
  • digital lärteknologi
  • digitala karaktärer
  • förberedelse för arbetslivet genom blandade team

Status

Published

Research group

  • Lund University Cognitive Science (LUCS)