Designtänk bakom populära tvärkurser
Author
Summary, in Swedish
Närmare sextio studenter från Humanistiska fakulteten ochLTH har jobbat intensivt i blandade grupper under höstterminen. I universitetets äldsta byggnad Kungshuset visade de strax före jul upp sina resultat, samtliga nära kopplade till spjutspetsforskning inom teknik och lärande.
Studenterna har gjort filmer som t.ex. visar på nya sätt att lära sig matte och historia, eller hur man med hjälp av virtuella 3D-figurer kan utforska kroppsspråkets betydelse för mänskligt tänkande. Kursdeltagarna är i kognitionsvetenskap eller går sista åren påingenjörsutbildningen. Men det är inte baradet tvärvetenskapliga upplägget som gör kurserna speciella. Det handlar också om att man arbetar med verkliga problem, sådana som forskare själva försöker lösa. Studenterna jobbar i absoluta forskningsfronten – det finns inget facit.
Studenterna har gjort filmer som t.ex. visar på nya sätt att lära sig matte och historia, eller hur man med hjälp av virtuella 3D-figurer kan utforska kroppsspråkets betydelse för mänskligt tänkande. Kursdeltagarna är i kognitionsvetenskap eller går sista åren påingenjörsutbildningen. Men det är inte baradet tvärvetenskapliga upplägget som gör kurserna speciella. Det handlar också om att man arbetar med verkliga problem, sådana som forskare själva försöker lösa. Studenterna jobbar i absoluta forskningsfronten – det finns inget facit.
Department/s
Publishing year
2013-01-15
Language
Swedish
Pages
33-34
Publication/Series
Lunds Universitet Meddelar, 2013:1
Document type
Newspaper article
Topic
- Learning
Keywords
- Fakultetsöverskridande högre utbildning
- forskningsnära utbildning
- forskningsfront
- socialt orienterad teknologi
- digital lärteknologi
- digitala karaktärer
- förberedelse för arbetslivet genom blandade team
Status
Published
Research group
- Lund University Cognitive Science (LUCS)