The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Förändrade kunskapsformer och förnyade informationskompetenser i gymnasieskolan

Author

Summary, in Swedish

En medievärld i förändring och ett ökat individuellt ansvar för sökning, värdering och sammanställning av information i skolan väcker frågor om hur elever, lärare, skolbibliotekarier och deltagare i sociala medier hanterar källkritiska frågor och trovärdighet. I våra studier av klassrumsaktiviteter och av deltagande i Wikipedia framkommer en komplex relation mellan preferenser för förhandsgranskade, stabila källor och för den mångfald av ståndpunkter som kommer till uttryck och förhandlas fram på Internet.

Publishing year

2011

Language

Swedish

Pages

149-155

Publication/Series

Resultatdialog 2011

Document type

Book chapter

Publisher

Vetenskapsrådet

Topic

  • Information Studies

Keywords

  • informationskompetens
  • källkritik
  • trovärdighet

Status

Published

Research group

  • Information Studies

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-7307-199-4