The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Användning av arabisk skönlitteratur i modersmålsundervisningen

Author

  • Henry Diab

Summary, in Swedish

Denna artikel bygger på en dubbelföreläsning vid LMS språkdagar den 3 april 2011 på Högskolan i Halmstad. Målgruppen var 20 modersmålslärare i arabiska. Efter en historisk översikt av den moderna arabiska litteraturen under de senaste tvåhundra åren tog jag upp utvecklingen av den arabiska romanen från Zaynab: Lantliga scener och sedvänjor (1913) av den egyptiske författaren Muhammad Husayn Haykal, som anses vara den första moderna arabiska romanen, till En kopp te hos Mrs Robinson av Ghalia Kabbani (2002). Redogörelsen belyste även den arabiska novellkonsten, och litteratur skriven av kvinnliga författare lyftes fram. Därefter sattes strålkastarljuset på arabisk skönlitteratur i modersmålsundervisningen.

Department/s

Publishing year

2011

Language

Swedish

Pages

19-22

Publication/Series

LMS - Lingua

Issue

Lingua nr 3 2011

Document type

Journal article

Publisher

Lärarna i moderna språk

Topic

  • Languages and Literature

Keywords

  • Tvåspråkighet
  • Modersmålsundervisning
  • Sverige
  • Arabisk litteratur

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0023-6330