Användning av arabisk skönlitteratur i modersmålsundervisningen
Author
Summary, in Swedish
Denna artikel bygger på en dubbelföreläsning vid LMS språkdagar den 3 april 2011 på Högskolan i Halmstad. Målgruppen var 20 modersmålslärare i arabiska. Efter en historisk översikt av den moderna arabiska litteraturen under de senaste tvåhundra åren tog jag upp utvecklingen av den arabiska romanen från Zaynab: Lantliga scener och sedvänjor (1913) av den egyptiske författaren Muhammad Husayn Haykal, som anses vara den första moderna arabiska romanen, till En kopp te hos Mrs Robinson av Ghalia Kabbani (2002). Redogörelsen belyste även den arabiska novellkonsten, och litteratur skriven av kvinnliga författare lyftes fram. Därefter sattes strålkastarljuset på arabisk skönlitteratur i modersmålsundervisningen.
Department/s
Publishing year
2011
Language
Swedish
Pages
19-22
Publication/Series
LMS - Lingua
Issue
Lingua nr 3 2011
Full text
Document type
Journal article
Publisher
Lärarna i moderna språk
Topic
- Languages and Literature
Keywords
- Tvåspråkighet
- Modersmålsundervisning
- Sverige
- Arabisk litteratur
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 0023-6330