Kontinuerliga tvåfraktionsinsamlare för övervakning av partikulära luftföroreningar i arbetsmiljö

Rapporten beskriver prototyper av kontinuerliga tvåfraktionsinsamlare för övervakning av partikulära luftföroreningar i arbetsmiljö som har konstruerats. En prototyp är personburen och ger möjligheter till insamling av två partikelstorleksfraktioner i 18 diskreta intervall.

PIXE-metoden (analys med partikelinducerad röntgenstrålning) används för multielementanalys av de erhållna proven. Även med mycket korta insamlingstider, ner till 5 minuter, blir detektionsgränserna för de flesta element av yrkeshygieniskt intresse väsentligt lägre än sina respektive hygieniska gränsvärden.

Rapporten inkluderar resultat från en enkel fältmätning som utgör ett exempel på de möjligheter den personburna provtagaren ger för yrkeshygieniska mätningar och undersökningar

Report

Programmet för teknisk hygien, Institutionen för kärnfysik, Lunds Tekniska Högskola

• Subatomic Physics