The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Utvärdering av ett interaktivt diagnostiskt prov för studentaktivering och kontinuerlig återkoppling i föreläsningskurser

Author

Summary, in Swedish

Målsättningen med detta projekt var att utveckla ett praktiskt och resurssnålt pedagogiskt instrument för att öka den kontinuerliga återkopplingen och studentaktiveringen i stora föreläsningskurser. Ett interaktivt diagnostiskt prov utvecklades, och implementerades sedan i LTH-kursen Miljökemi med 88 studenter. Det anonyma flervalsprovet hade 12 frågor som studenterna fick svara på strax före en föreläsningspaus. Efter att studenterna fått göra om samma prov efter pausen blev resultatet något bättre, troligtvis för att vissa studenter diskuterat frågorna. Föreläsaren gick sedan igenom och förklarade de rätta svaren. En utvärdering visade att studenterna var positiva till provet och att de framförallt hade uppfattningen att det hjälpte föreläsaren att identifiera deras kunskapsluckor. En viktig slutsats var att det interaktiva diagnostiska provet kan användas som ett instrument för operativ utvärdering.

Publishing year

2008

Language

Swedish

Publication/Series

Proceedings från LTHs 5:e Pedagogiska Inspirationskonferens

Document type

Conference paper

Publisher

Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Chemical Sciences
  • Industrial Biotechnology
  • Organic Chemistry

Keywords

  • operativ utvärdering
  • kamraträttning
  • återkoppling
  • föreläsning
  • studentaktivering
  • SoTL

Conference name

LTHs 5:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2008

Conference date

2008-10-23 - 2008-10-23

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published