The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Mötet mellan skolsköterskan och elever med HBTQ-uttryck - ur skolsköterskans perspektiv

Author

  • Frida Andersson

Summary, in Swedish

Bakgrund: Elever med HBTQ-uttryck löper större risk för psykisk ohälsa än heteronormativa elever. Genom att skolsköterskan möter samtliga elever har hen en unik position i att kunna upptäcka psykisk ohälsa hos elever med HBTQ-uttryck och därmed möjlighet att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa samt skapa en trygg och säker miljö för elever med HBTQ-uttryck.
Syfte: Att undersöka vilka upplevelser, uppfattningar och erfarenheter skolsköterskan har av mötet med elever med HBTQ-uttryck i årskurs 5-9.
Metod: Semistrukturerade intervjuer med tio skolsköterskor i Skåne. Den transkriberade intervjutexten analyserades med innehållsanalys.
Resultat: Ur analysen framkom tre huvudkategorier; Tillgänglighet för elever med HBTQ-uttryck, Att bemöta elever med HBTQ-uttryck samt Faktorer som påverkar mötet. Kategorin Tillgänglighet för elever med HBTQ-uttryck innefattade underkategorierna Öppenhet och inklusion samt Utanförskap och exklusion. Kategorin Att bemöta elever med HBTQ-uttryck innehöll underkategorierna Samtalet med eleven samt Mötet med eleven. Den sista kategorin, Faktorer som påverkar mötet, bestod av underkategorierna Erfarenhet av samverkan samt Upplevelse av sin kompetens.
Konklusion: Skolsköterskor upplever svårigheter i att använda rätt pronomen till elever med HBTQ-uttryck men det viktiga är att de ber om ursäkt och försöker säga rätt nästa gång de möter eleven. Skolsköterskor är i behov av mer kunskap gällande HBTQ-frågor för att få de förutsättningar som krävs för att kunna bemöta elever med HBTQ-uttryck på bästa sätt. Skolsköterskor anser hälsoenkäten som svår för elever med HBTQ-uttryck att använda eftersom enkäten innehåller frågor om kön och är därför exkluderande för dessa elever.

Publishing year

2020

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (one year)

Topic

  • Medicine and Health Sciences

Keywords

  • Skolsköterska
  • elev
  • HBTQ
  • upplevelse
  • uppfattning
  • erfarenhet
  • möte
  • samtal

Supervisor

  • Christina Bökberg