The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Systemoptimerad produktion av fordonsgas - En miljö- och energisystemanalys av Söderåsens biogasanläggning

Optimized production of vehicle gas - an environmental and energy system analyses of Söderåsens biogas plant

Author

Summary, in Swedish

Syftet med föreliggande studie är att presentera en energi- och miljösystemanalys för en specifik biogasanläggning samt att beskriva och kostnadsberäkna åtgärder för att optimera systemet. En övergripande målsättning är också att studien ska kunna fungera som modell för kommande energi- och miljösystemstudier av andra specifika biogasanläggningar.

Analysen innefattar direkta effekter som energianvändning och emissioner från produktion av biogas, uppgradering, transporter samt lagring och spridning av biogödsel. Dessutom inkluderas indirekta effekter i form av minskade metanläckage från konventionell gödselhantering, ersättning av mineralgödsel med biogödsel

och olika markeffekter med mera.



Produktion och distribution av fordonsgas från Söderåsens biogasanläggning beräknas ha en energibalans på cirka 5,5 vilket kan jämföras med etanol från vete där energibalansen normalt ligger mellan 2 och 3.



Emissionerna av växthusgaser uppgår till 16 gram CO2-ekvivalenter/kWh vilket är cirka 95 % lägre jämfört med bensin. Det kan jämföras med etanol från vete och RME som i andra studier beräknats minska emissionerna med cirka 80 % respektive 65 %. Resultatet påverkas framförallt av metanläckaget från uppgraderingsanläggningen och minskade emissionerna av lustgas när biogödsel ersätter mineralgödsel samt antaganden om hur den elektricitet som används har producerats. Biogassystemets påverkan på övergödningen kan nästan uteslutande kopplas till hanteringen av biogödsel och uppgår till cirka 6 gram

NO3-ekv. /kWh vilket är något lägre än vad som beräknats för etanol och RME i andra studier.



Genom att täcka biogödsellagren och värma anläggningen med flis, vilka bedöms vara kostnadsneutrala eller lönsamma åtgärder för producenten, beräknas emissionerna av växthusgaser minska till -13 gram/kWh. Om

samtliga identifierade förbättringsåtgärder genomfördes skulle emissionerna minska med 120 % jämfört med bensin till en kostnad av ett par ören per kWh fordonsgas.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Publication/Series

LUTFD2/TFEM--09/3060--SE + (1-110)

Document type

Report

Publisher

Lunds universitet. Avdelningen för miljö- och energisystem

Topic

  • Energy Systems

Keywords

  • greenhouse gases
  • energy balance
  • vehicle gas
  • kostnader
  • övergödning
  • växthusgaser
  • energibalans
  • biogas
  • fordonsgas
  • eutrophication
  • cost calculations

Status

Published

Report number

69

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1102-3651
  • ISBN: 9188360954