Nio liv: Livsberättelser för myndighetsbruk - brottstycken ur nio personakter från Maos Kina

Denna antologi innehåller ett slumpmässigt urval av helt vanliga kinesers opublicerade livsberättelser, författade mellan 1950 och 1981. Originalberättelserna har snappats upp på loppmarknader i Beijing, Shanghai och Nanjing och har här översatts till svenska av studenter vid Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. De skildrar inte bara nio liv som kontrarevolutionär, arkivarie, tekniker, arbetslös, skrivbiträde, prostituerad eller lärare i en miljö fylld av krig, revolution och umbäranden: de dokumenterar även den moderna historiens mest omfattande kollektiva självbiografiska projekt, initierat med Sovjetunionen som förebild av myndigheterna i Mao Zedongs folkrepublik.

Department/s

Forum för litteraturens offentligheter (FOLIO)

Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet

• History and Archaeology