Engagerande föreläsningar enligt principer för erfarenhetsbaserat lärande med stöd av filmer, övningar och bildspel

Enhanced lectures based on principles for experience based learning supported by films, exercises and slideshows

• Mikael Blomé

Summary, in English

Drivkraften i denna studien har varit att utveckla en föreläsningsmetodik som skapar engagemang och utrymme för reflektion vilket är en förutsättning för lärande. Föreläsningstillfällena bygger på principerna för ett erfarenhetsbaserat lärande med visuellt stöd i form av filmvisning, bildspel, interaktiva övningar och bildbaserade åhörarkopior. Resultaten visar att föreläsningsmetodiken upplevdes som mycket eller ganska bra. Studenterna var positiva till de varierade undervisningsmomenten under föreläsningen och diskussioner i samband med dessa. Totalt sett ansåg studenterna att det var en engagerande föreläsningsform där tempot eventuellt kunde ha varit högre.

[Host publication title missing]

Conference paper