The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Miljöföreläsningar med simulerad klimatkonferens i elektronikundervisning

Author

  • Pieternella Cijvat
  • Richard Lundin

Editor

  • Anders Sonesson
  • Gunilla Amnér

Summary, in Swedish

Kursen ”Ingenjörsmässig analys” ges för årskurs tre på elektroteknikprogrammet. Kursen är obligatorisk och kursmålen är av övergripande karaktär. Teknologerna ska tränas i att arbeta i grupp, söka information, redovisa skriftligt och presentera muntligt.

Kursen består av två delar, en projektdel och en föreläsningsdel. Under projektdelen arbetar teknologerna i grupper om fyra med olika projekt i elektronik. Föreläsningsdelen består av sju stycken tvåtimmarsföreläsningar som ägnas åt miljökunskap. Vi kommer här endast behandla föreläsningsdelen.

Teknologerna fick i grupper om fyra i uppgift att analysera en miljöaspekt. Resultatet av analysen fick de sedan redovisa skriftligt på en A4-sida och dessutom muntligt inför hela klassen. Detta innebar att kursen fick inslag av deltagarundervisning.

Den sista föreläsningen genomfördes ett rollspel som simulerade förhandlingar i FN:s klimatorgan (UNFCCC). Teknologerna fick i grupper om fyra representera olika länders regeringar. En grupp fick representera FN:s generalsekretariat och en annan fick representera FN:s klimatpanel (IPCC). En grupp var ”journalister”. Denna grupp videofilmade och fotograferade under konferensen. Efter konferensen skrev de en kort tidningsartikel.

Varje föreläsning gavs en A4-sida med frågor ut. Under föreläsningen gavs svaren på dessa frågor. I början av nästa föreläsning genomfördes en skriftlig dugga under vilken varje teknolog fick svara på tre av dessa frågor.

Föreläsningarna handlade om såväl allmän miljökunskap som specifik miljökunskap kopplad till elektronik. Vår idé för att skapa god inlärning var att aktivera studenterna.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Pages

185-192

Publication/Series

Proceedings Utvecklingskonferens 09

Document type

Conference paper

Publisher

Lednings- och kompetensutveckling/CED

Topic

  • Electrical Engineering, Electronic Engineering, Information Engineering

Keywords

  • undervisning
  • hållbar utveckling
  • SoTL

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009

Conference date

2009-09-24 - 2009-09-24

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

Research group

  • Analog RF
  • Electromagnetic theory

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-977974-2-9