Miljöföreläsningar med simulerad klimatkonferens i elektronikundervisning
Author
Editor
- Anders Sonesson
- Gunilla Amnér
Summary, in Swedish
Kursen består av två delar, en projektdel och en föreläsningsdel. Under projektdelen arbetar teknologerna i grupper om fyra med olika projekt i elektronik. Föreläsningsdelen består av sju stycken tvåtimmarsföreläsningar som ägnas åt miljökunskap. Vi kommer här endast behandla föreläsningsdelen.
Teknologerna fick i grupper om fyra i uppgift att analysera en miljöaspekt. Resultatet av analysen fick de sedan redovisa skriftligt på en A4-sida och dessutom muntligt inför hela klassen. Detta innebar att kursen fick inslag av deltagarundervisning.
Den sista föreläsningen genomfördes ett rollspel som simulerade förhandlingar i FN:s klimatorgan (UNFCCC). Teknologerna fick i grupper om fyra representera olika länders regeringar. En grupp fick representera FN:s generalsekretariat och en annan fick representera FN:s klimatpanel (IPCC). En grupp var ”journalister”. Denna grupp videofilmade och fotograferade under konferensen. Efter konferensen skrev de en kort tidningsartikel.
Varje föreläsning gavs en A4-sida med frågor ut. Under föreläsningen gavs svaren på dessa frågor. I början av nästa föreläsning genomfördes en skriftlig dugga under vilken varje teknolog fick svara på tre av dessa frågor.
Föreläsningarna handlade om såväl allmän miljökunskap som specifik miljökunskap kopplad till elektronik. Vår idé för att skapa god inlärning var att aktivera studenterna.
Publishing year
2009
Language
Swedish
Pages
185-192
Publication/Series
Proceedings Utvecklingskonferens 09
Document type
Conference paper
Publisher
Lednings- och kompetensutveckling/CED
Topic
- Electrical Engineering, Electronic Engineering, Information Engineering
Keywords
- undervisning
- hållbar utveckling
- SoTL
Conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009
Conference date
2009-09-24 - 2009-09-24
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published
Research group
- Analog RF
- Electromagnetic theory
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-977974-2-9