The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Kvalitet och kritiskt tänkande

Author

Editor

Summary, in Swedish

Denna rapport dokumenterar de föredrag som hölls vid konferensen Kvalitet och kritiskt tänkande som anordnades av Sociologiska institituionen i Lund våren 1997. Syftet med konferensen var att belysa kritiskt tänkande som kvalitetskriterium inom universitetsutbildningen.



I skriften reflekterar utbildningsminister Carl Tham över kritiskt tänkande ur ett utbildningspolitiskt perspektiv. Gunilla Svingby, professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Malmö, gör en översikt över forskning om förhållandet mellan lärande och kritiskt tänkande. Karl-Axel Nilsson, Lunds universitets utvärderingschef, funderar i sin text över hur universitetsutbildningens bidrag till kritiskt tänkande kan utvärderas. Anders Persson diskuterar i sin uppsats universitetsutbildningens olika kvalitetsdimensioner.

Publishing year

1997

Language

Swedish

Publication/Series

Research report

Volume

1997:6

Document type

Book

Publisher

Department of Sociology, Lund University

Topic

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • kvalitet
  • kritiskt tänkande
  • utbildningspolitik
  • högre utbildning
  • sociologi
  • sociology
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences
  • sociology
  • educational sciences
  • kritiskt tänkande
  • kvalitet
  • utvärdering

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 918907825X