The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Rapport om SI-verksamheten vid gymnasiet 2010/11

Author

Summary, in Swedish

LTH:s SI-verksamhet på gymnasiet är ett samarbete mellan LTH och elva gymnasieskolor i närregionen som startade under hösten 2007 och går ut på att använda den s.k. SI-metodiken som komplement till den ordinarie undervisningen i naturvetenskapliga ämnen. SI-mötena leds av teknologer från LTH. Syftet med samarbetet är flera: att förbättra samverkan mellan LTH och gymnasieskolor i närregionen; öka intresset för naturvetenskap och teknik bland gymnasieelever med hjälp av teknologer som mentorer; att bidra till att öka inlärningen i naturvetenskapliga ämnen; att förbättra elevernas studieteknik; samt att ge eleverna en bättre bild av hur det är att studera vid ett universitet/teknisk högskola. För att se hur väl projektet lyckats efter det första halvåret gjordes en enkätutvärdering som riktade sig mot elever, SI-ledare och ämneslärare. Resultaten från utvärderingen visar att målsättningarna med SI-samarbetet mellan LTH och elva skånska gymnasieskolor till stor del har uppfyllts under läsåret 2010/2011. Kontakterna med gymnasieskolorna har stärkts, elever som deltagit i SI-mötena vittnar om att förståelsen för ämnet i kursen har ökat, att SI-mötena varit ett komplement till ordinarie undervisning och att studenterna från LTH som varit SI-ledare känner att de utvecklats sitt pedagogiska kunnande samt som ledare. Det som framförallt behöver förbättras är att kontaktpersoner vi skolorna får tid avsatt att vara engagerade i SI-samverkan. Vidare behöver interninformationen om SI-samverkan inom respektive skola utökas för att skolans lärare skall känna sig mer delaktiga. I syfte att underlätta detta har ett avtal upprättats mellan varje skola och LTH för läsåret 2011/2012. Där tydliggörs bland annat kontaktpersonernas roll och att de skall ha erhållit en utbildning inom SI-metodiken

Publishing year

2011

Language

Swedish

Publication/Series

Rapport SI:7

Document type

Report

Publisher

Lund University (Media-Tryck)

Topic

  • Engineering and Technology

Keywords

  • Supplemental Instruction Samverkansinlärning Gymnasiet LTH

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-977465-1-9