The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Examination av enskilda studenters insatser i grupparbeten

Author

Summary, in Swedish

Grupparbeten används i stor utsträckning i undervisningen på LTH och även som del av examinationen. Studenterna upplever emellanåt problem med att alla i gruppen inte tillför arbetet lika mycket s.k. free-riding och att läraren inte har möjlighet att bedöma de enskilda studenternas insatser i grupparbetena.<br><br>

Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.

Slutsatserna från studien pekar på att:

- den sociala samhörigheten har stor betydelse för

studenternas agerande

- studenterna är ovana att göra kamratgranskning

- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett

tydligt sätt

- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för

studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild

- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen

och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma

på behovet av specifika examinationsformer för varje

examinationsmoment

Publishing year

2006

Language

Swedish

Pages

53-55

Publication/Series

[Host publication title missing]

Document type

Conference paper

Publisher

LTH - Genombrottet

Topic

  • Civil Engineering

Keywords

  • gruppexamination
  • Aktionsforskning
  • gruppkontrakt
  • free-riding
  • kamratgranskning
  • SoTL

Conference name

4:e pedagogiska inspirationskonferensen, 2006

Conference date

2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published