Examination av enskilda studenters insatser i grupparbeten
Author
Summary, in Swedish
Grupparbeten används i stor utsträckning i undervisningen på LTH och även som del av examinationen. Studenterna upplever emellanåt problem med att alla i gruppen inte tillför arbetet lika mycket s.k. free-riding och att läraren inte har möjlighet att bedöma de enskilda studenternas insatser i grupparbetena.<br><br>
Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.
Slutsatserna från studien pekar på att:
- den sociala samhörigheten har stor betydelse för
studenternas agerande
- studenterna är ovana att göra kamratgranskning
- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett
tydligt sätt
- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för
studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild
- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen
och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma
på behovet av specifika examinationsformer för varje
examinationsmoment
Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.
Slutsatserna från studien pekar på att:
- den sociala samhörigheten har stor betydelse för
studenternas agerande
- studenterna är ovana att göra kamratgranskning
- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett
tydligt sätt
- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för
studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild
- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen
och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma
på behovet av specifika examinationsformer för varje
examinationsmoment
Department/s
Publishing year
2006
Language
Swedish
Pages
53-55
Publication/Series
[Host publication title missing]
Full text
- Available as PDF - 49 kB
- Download statistics
Links
Document type
Conference paper
Publisher
LTH - Genombrottet
Topic
- Civil Engineering
Keywords
- gruppexamination
- Aktionsforskning
- gruppkontrakt
- free-riding
- kamratgranskning
- SoTL
Conference name
4:e pedagogiska inspirationskonferensen, 2006
Conference date
2006-06-01
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published