The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Imitatio som pedagogisk princip

Author

Editor

  • Alexander Maurits
  • Katarina Mårtensson

Summary, in Swedish

Från det vi föds är vi inställda på att lära. Vi iakttar människorna som omger oss och gör som de; vi lär oss tala, samspela, kommunicera. Vi lär genom att imitera. Drivkraften att lära genom efterbildning är något vi använder i retorikundervisningen; våra studenter utvecklar sina egna färdigheter i tal, skrift, läsning och lyssning genom att studera goda exempel och efterbilda dem. Principen kallas imitatio. I retorikämnet är den en naturlig del av lärandet, men vi vill tro att principen kan användas i alla universitetsutbildningar där målet är att göra studenterna till bättre skribenter och kommunikatörer.
Imitatio är en didaktisk metod som användes i retorikskolorna under antiken, och som vi nu blåser liv i. Imitatio som undervisningsmetod har kritiserats och sagts leda till passiv efterapning. Vi vill visa hur efterbildningsprocessen tvärt om kan stimulera studenternas analytiska förmåga, sporra dem att ta ansvar för sitt eget lärande och utveckla sin egen stil. Vi har i vår undervisning inspirerats bl.a. av de metoder för studentdriven imitatio som utvecklats vid Köpenhamns universitet. Det är en mycket handfast metod som kan användas för att reflektera över hur vi konkret kan använda vårt läsande för vårt eget skrivande.

Publishing year

2016

Language

Swedish

Pages

13-23

Publication/Series

Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och Teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014

Document type

Conference paper

Publisher

Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet

Topic

  • Media and Communications
  • Educational Sciences

Keywords

  • retorik
  • pedagogik
  • didaktik
  • högskolepedagogik
  • skrivträning
  • imitatio
  • skrivande

Conference name

Pedagogisk inspirationskonferens för HT-fakulteternas lärare 2014

Conference date

2014-09-19 - 2014-09-19

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-88473-16-5
  • ISBN: 978-91-88473-15-8