The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Säkra kort och öppna dörrar – om normer i gymnasievalsprocessen

Author

Editor

  • Jonas Olofsson

Summary, in Swedish

Under de senaste decennierna har förutsättningarna för att välja utbildning förändrats drastiskt. Eleverna står inför en lång rad valmöjligheter gällande inriktning, huvudman och skola. Detta ställer nya krav på grundskolan, som förväntas förbereda elever för att göra genomtänkta val. Emellertid tycks inte grundskolans faktiska hantering av dessa frågor ha utvecklats i nämnvärd mening. Tidigare rapporter pekar mot det heterogena studie- och yrkesvägledarlandskapet, vilket innebär otydliga uppdrag och en ojämnhet i hur mycket kommuner och rektorsområden prioriterar studie- och yrkesvägledningen.

I detta kapitel fokuseras studie- och yrkesvägledare samt rektorer inom grundskolan, det vill säga aktörer med ansvar för att stödja elever genom gymnasievalet. Hur förhåller sig dessa aktörer till gymnasievalet? Vad säger de om elevernas upplevelser och ageranden i förhållande till gymnasievalet?

Publishing year

2014

Language

Swedish

Pages

161-176

Publication/Series

Den långa vägen till arbetsmarknaden - om unga utanför

Document type

Book chapter

Publisher

Studentlitteratur AB

Topic

  • Social Work

Keywords

  • utbildning
  • elever
  • valmöjligheter
  • skola
  • grundskola
  • val
  • studie- och yrkesvägledare
  • rektorer
  • gymnasieval
  • normer

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-44-09345-1