Ökad kontakttid med ämnet – exempel från språkutbildning
Author
Summary, in Swedish
Under lång tid har såväl studenter som lärare inom humaniora önskat och krävt mer lärarledd undervisningstid. I väntan på det vill jag emellertid diskutera hur man som lärare kan hjälpa studenterna att utnyttja självstudietiden på ett så effektivt sätt som möjligt med ett minimum av lärarresurser, för att på så sätt öka kontakttiden med ämnet. Diskussionen tar sin utgångspunkt i pedagogisk forskning, erfarenhetsutbyte med kolleger, samt i en mindre undersökning som jag genomfört med studenter på grundkursen i spanska (A-nivån) vid Språk- och litteraturcentrum i Lund, och den mynnar ut i några förslag på arbetssätt som kan hjälpa studenterna att effektivisera sina språkstudier.
Department/s
Publishing year
2012
Language
Swedish
Pages
123-128
Publication/Series
Högre utbildning
Volume
2
Issue
2
Document type
Journal article
Publisher
Swednet
Topic
- Languages and Literature
Keywords
- kontakttid
- självstudietid
- social interaktion
- motivation
- muntlig språkfärdighet
- arbetssätt
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 2000-7558