The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Ökad kontakttid med ämnet – exempel från språkutbildning

Author

Summary, in Swedish

Under lång tid har såväl studenter som lärare inom humaniora önskat och krävt mer lärarledd undervisningstid. I väntan på det vill jag emellertid diskutera hur man som lärare kan hjälpa studenterna att utnyttja självstudietiden på ett så effektivt sätt som möjligt med ett minimum av lärarresurser, för att på så sätt öka kontakttiden med ämnet. Diskussionen tar sin utgångspunkt i pedagogisk forskning, erfarenhetsutbyte med kolleger, samt i en mindre undersökning som jag genomfört med studenter på grundkursen i spanska (A-nivån) vid Språk- och litteraturcentrum i Lund, och den mynnar ut i några förslag på arbetssätt som kan hjälpa studenterna att effektivisera sina språkstudier.

Department/s

Publishing year

2012

Language

Swedish

Pages

123-128

Publication/Series

Högre utbildning

Volume

2

Issue

2

Document type

Journal article

Publisher

Swednet

Topic

  • Languages and Literature

Keywords

  • kontakttid
  • självstudietid
  • social interaktion
  • motivation
  • muntlig språkfärdighet
  • arbetssätt

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 2000-7558