Fullskaleförsök med minirondeller
Author
Summary, in Swedish
Kommunernas resurser för trafiksäkerhetsarbete är starkt begränsade och de räcker bara till att åtgärda några enskilda ”olycksdrabbade” platser. Åtgärden blir oftast en kostsam ombyggnad av t.ex. en korsning och den totala effekten av sådana åtgärder för kommunen blir marginell. Om resurserna satsas istället på helhetslösningar med små, billiga hastighetsdämpande åtgärder, som t.ex. minirondeller blir effekten betydligt större. Det s.k. ”rondellprojektet i Växjö visade på ett klart samband mellan hastigheter och olyckor: medelhastigheten i korsningar som försågs med minirondell minskade i medeltal med 30% till 30-35 km/h, vilket resulterade i en genomsnittlig olycksriskreduktion på 44%. Detta samtidigt som de negativa effekterna var minimala.
Department/s
Publishing year
1993
Language
Swedish
Pages
21-23
Publication/Series
Transportforskningsnytt nr
Issue
93:1
Document type
Journal article
Publisher
Transportforskningsberedningen, Transportforskningsberedningen
Topic
- Infrastructure Engineering
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 1101-900X