Vad kan man när man kan skriva? Om metareflektioner som vägledning för lärare och studenter
Author
Editor
- Åsa Lindberg-Sand
Summary, in Swedish
Erfarna lärare har i regel inga problem att bedöma texter; genom många års textläsning inom ämnet har de en stor referensbank. För studenterna är det en lång process att socialiseras in i ett ämnes skrivkultur och lära sig de olika genrerna, och de studenter som behärskar de osynliga normerna har ett stort försprång framför dem som inte gör det. Skrivuppgifter kommer i sämsta fall bara att bekräfta skillnaden mellan dessa båda studentgrupper. För att ge de svaga skribenterna en chans att komma ikapp måste bedömningskriterier för olika texter göras transparenta.
Eftersom all universitetsutbildning ska vila på vetenskaplig grund kan vi inte nöja oss med att studenter skriver bra texter för att de har ”talang” eller har skrivkulturen i ryggmärgen. Vi måste försäkra oss om att studenterna vet vad de gör och varför, så att resultatet av en skrivkurs inte begränsas till ett antal produkter utan består av en kunskap som kan reproduceras och förmedlas vidare. Vi ska generera skribenter – inte texter!
Inom retorikämnet brukar vi, för att uppmuntra ett medvetet förhållningssätt till skrivande och texter, uppmana studenterna att skriva metatexter, vilket kan liknas vid arbetsanalyser. Studenterna ska, förutom en text, skriva en kommentar till sin egen text och där beskriva hur de har arbetat fram den.
I det följande visas hur metatexterna kan användas för att göra bedömningskriterierna transparenta och därmed fungera som ett stöd i tanke- och skrivprocessen.
Department/s
Publishing year
2013
Language
Swedish
Pages
13-17
Publication/Series
Utvecklingskonferens 13 Proceedings : Att skriva för att leva, lära och lyckas
Links
Document type
Conference paper
Publisher
Lund University
Topic
- Media and Communications
Keywords
- Metareflektion
- skriva för att lära
- kognitivt skrivande
- bedömning
- examination
Conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2013
Conference date
2013-10-24 - 2013-10-24
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published