Normen som rekonstruktion av handlingen: En analys av Cancians mayaindianska normstudie.

• Eva Friis

• Håkan Hydén

Ämnet för artikeln är frågan hur vi kan skaffa oss kunskap om de regler eller normer som ligger bakom ett visst handlingsmönster. Frågan aktualiserades under våren 1998, då Håkan Hydén presenterade en normteoretisk modell för rättssociologerna vid Lunds universitet. Modellen är avsedd som ett analysredskap av normens strukturella, motivationella och kognitionella element. Analysen kan ta sin utgångspunkt i antingen normen eller i aktörens handling, då normen rekonstrueras ur handlingen. I artikeln utvecklas rekonstruktionstemat, samt illustreras i form av en analys av Francesca Cancians (1975) mayaindianska normstudie från 1960-talet.

Aspekter av och perspektiv på normer. Rättssociologer reflekterar kring normer.

Volume

1999:3