The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Posthuman pedagogy - a research in becoming

Author

  • Bosse Bergstedt

Summary, in Swedish

Syfte är att belysa posthumanistiska perspektiv i pedagogisk forskning. Vi vill med vidga förståelsen för den förskjutning som de senaste åren har skett från poststrukturalism till posthumanism. Det har bl. a inneburit att forskningsintresset flyttas från språk till materia och andra icke-mänskliga företeelser. Vad innebär denna ontologiska vändning för synen på språket? Hur tänker vi kring subjektet när det inte längre ses som unikt och autonomt? Hur ser det posthumanistiska subjektet ut i pedagogiska relationer? Vad gör tingen med oss, och vad händer när icke-mänskliga djur träder fram som subjekt i pedagogiska sammanhang? Hur kan vi förstå pedagogiska relationer, teorier och praktiker bortom humanistiska tolkningsramar? Hur är det möjligt att utifrån posthumanistiska perspektiv skapa nya forskningsmetoder? Hur kan vi som forskare uppöva en analytisk posthumanistisk ”blick”?

Department/s

Publishing year

2015-03-04

Language

Swedish

Document type

Conference - other

Topic

  • Pedagogy

Conference name

NERA 2015, 43rd Nordic Educational Research Association (NERA) Congress

Conference date

2015-03-04 - 2015-03-06

Conference place

Gothenburg, Sweden

Status

Published