The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Introduktion: Yrkesutbildningen och den ekonomiska historien

Author

Editor

  • Peter Håkansson
  • Anders Nilsson

Summary, in Swedish

Yrkesutbildningen har både påverkat och påverkats av den ekonomiska historien och det finns åtminstone två olika teoretiska perspektiv som kan användas. Det ena är det strukturanalytiska perspektivet som utgår från att ekonomin förändras i cykler. En insikt och förståelse som projektet har gett är att yrkesutbildningen inte alltid entydigt följt dessa cykler, och framförallt inte för alla branscher samtidigt. Skogsindustrin, som exempel, påbörjade sin mekanisering mycket senare än många andra branscher i Sverige. Däremot kom behovet av utbildning (i stort sett) att följa branschens mekanisering.

Det andra perspektivet är det nyinstitutionella. Detta perspektiv har delvis andra utgångspunkter där utvecklingen av en institution inte alltid motsvaras av vad som tycks mest rationellt. Istället är det uppfattningar, normer, risk och värdesystem som spelar in när institutioner skapas och upprätthålls (North 2005). I detta kapitel presenterar vi dessa teoretiska perspektiv för att undersöka deras relation till yrkesutbildningens formering 1940-1975.

Publishing year

2013

Language

Swedish

Pages

9-19

Publication/Series

Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975

Document type

Book chapter

Publisher

Nordic Academic Press

Topic

  • Economic History

Keywords

  • Yrkesutbildning
  • ekonomisk historia
  • strukturanalys
  • nyinsitutionell teori

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-87351-29-7