Brandingenjörer i arbetslivet - en undersökning av dem som genomgått brandingenjörsutbildningen och några av deras arbetsgivare

• Margareta Nilsson-Lindström
  • Eva Fasth

Rapporten behandlar alumners och arbetsgivares erfarenheter av brandingenjörsutbildningen vid Lunds universitet. Undersökningen genomfördes som en nätenkät riktad till samtliga som avlagt brandingenjörsexamen vid Lunds universitet samt en skriftlig enkät till tio av deras arbetsgivare. Resultaten visade att alumnerna var mycket nöjda med utbildningen som helhet, men kritiska till att viss färdighetsträning saknats och då framförallt vad gäller färdigheter förknippade med arbetsledande positioner och yrkesroller. Arbetsgivare inom privat konsultverksamhet menade att utbildningen i alltför hög grad förberedde för arbeten inom kommunal räddningstjänst.

Utvärderingsenhetens rapportserie

Report