Naturlighetens positioner. Nordiska kulturforskare om födsel och föräldraskap

Summary, in English

Denna bok handlar om naturlighet iförhållande till födsel och föräldraskap - om hur naturligheten positioneras i människans föreställningar kring födseln. Under de tio-femton senaste åren har det skett en förändring i dessa föreställningar från en högteknologisk omsorg med hög riskmedvetenhet till en mer naturlig eller alternativ omsorg. Där tidigare det medicinska tänkandet, som innebar att hälsovården hade det totala ansvaret för den födande kvinnan, var förhärskande ses nu istället kvinnan som alltmer ansvarig för sig själv. Tillsammans med den blivande pappan förväntas hon också vara aktiv i utformningen av födslosituationen. I detta föds så idén om naturen och det naturliga som det ursprungliga och riktiga.

Natur ses i denna bok som en kulturellt baserad konstruktion, en produkt av människors tolkning. Ett konstruktivistiskt perspektiv på födsel står i motsättning till en position där födsel och föräldraskap framställs som något substantiellt, universellt och naturvetenskapliggjort. Detta är det genomgående temat i bidragen i denna antologi.

Antologin representerar avslutningen på ett nordiskt kultur-vetenskapligt samarbete och växte fram. som ett bidrag till debatten kring naturligt födande efter ett symposium om födsel och föräldraskap hösten 1996 i Åbo.

NNF Publications

Volume