The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Export av Livsmedel – Till Vilket Pris?

Author

Summary, in Swedish

Exporterande företag sätter ofta olika priser på olika marknader. Traditionellt tänker man sig att det beror på att företag anpassar kvaliteten på sina produkter efter vilken marknad de säljer på. I denna studie undersöks om prisskillnaderna istället kan förklaras av att företag aktivt sätter olika pris på olika exportmarknader för samma vara. Studien görs för alla svenska exporterande företag inom jordbruk, livsmedelsindustri och parti- och detaljhandel. Resultaten visar att:

•Det är vanligt att svenska exportörer i livsmedelskedjan sätter olika priser på olika exportmarknader.

•Det är i huvudsak företag i livsmedels-industrin som ökar sin vinst till följd av en differentierad prissättning.

•Företagens möjligheter att öka sin vinst genom sin prispolicy förklaras främst av företagsunika egenskaper som till exempel ett starkt varumärke. Detta har policyimplikationer då det indikerar att svenskproducerat som försäljningsargument spelar en begränsad roll vid export.

Publishing year

2012

Language

Swedish

Publication/Series

AgriFood Policy Brief

Issue

2012:4

Document type

Report

Publisher

AgriFood Economics Centre

Topic

  • Economics

Status

Published