The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Morot och piska - Aktionsforskning kring kontinuerlig examination

Author

Summary, in Swedish

Fram till 2001 har Organisk kemi AK, en obligatorisk kurs för kemiteknik- och bioteknik-programmen vid LTH avslutats med en traditionell tentamen. Sedan 2002 examineras kursen kontinuerligt i form av duggor. Under åren 2002-2005 har formen för duggorna ändrats flera gånger och jag har gått igenom hur studenterna har använt sina poäng från duggorna. För att sätta in resultatet i ett större sammanhang har jag undersökt hur resultatet förändrats över tid och jämfört detta med andra kurser. Slutligen har jag även undersökt hur lärare och studenter upplevt examinationen. De senaste åren har en polarisering skett. Systemet fungerar bra för studenter som läser under hela kursen. Dessa väljer ofta att tentera för högre betyg och får också ofta överbetyg. De som tappas bort längs vägen har mycket svårt att ta igen vilket resulterar i dåliga tentamensresultat

Publishing year

2006

Language

Swedish

Publication/Series

[Host publication title missing]

Document type

Conference paper

Publisher

Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Engineering and Technology

Keywords

  • SoTL

Conference name

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006

Conference date

2006-06-01 - 2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published