The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

”Alla vägar bär till Rom” eller ”Får man göra hur man vill”

Author

Summary, in Swedish

Projektet hade som mål att introducera ett simuleringsprogram redan i andra årskursen. Initiativet kom ursprungligen från utbildningsnämnden för Bioteknik och Kemiteknik, som startade ett antal beräkningsteknikprojekt för att stärka teknologerna färdigheter i beräkningsteknik. Projektet genomfördes av 11 frivilliga (av 108) ”testpiloter” i kursen Transportprocesser.

Vi ersatte ett av de tre beräkningsprojekten, som normalt ingår i kursen, med ett Femlab-projekt (numera Comsol Multiphysics). Med detta kan man simulera tämligen avancerade strömningsförlopp.

Projektet var mycket lyckosamt. De som gjorde detta projekt uppnådde samma insikt i strömningslära som övriga men på ett helt annat sätt – och dessutom genom att jobba helt på egen hand. Resultatet visar också att användningen av ”learning outcomes” eller ”läranderesultat”, som ett sätt att formulera kursmål, faktiskt kan innebära att vi kan se fler möjligheter att genomföra kurser på.

Publishing year

2006

Language

Swedish

Publication/Series

[Host publication title missing]

Document type

Conference paper

Publisher

Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Engineering and Technology

Keywords

  • SoTL

Conference name

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006

Conference date

2006-06-01 - 2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published