The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Kamratgranskning av rapporter i kursen Systemteknik

Author

Summary, in English

Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursen avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller ”Peer Review”, är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursen gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpas vid rapportskrivning i kursen Systemteknik som ges för tredjeårs­studenterna på Ekosystemteknikprogrammet. Erfarenheterna från det inledande försöket var mycket positiva, vilket lett till att kamratgranskning numera är ett permanent inslag i kursen.

Publishing year

2003

Language

English

Pages

47-49

Publication/Series

Proceedings - 1:a Pedagogiska Inspirationskonferensen 2003

Document type

Conference paper

Publisher

LTH

Topic

  • Control Engineering

Status

Published