Kamratgranskning av rapporter i kursen Systemteknik
Author
Summary, in English
Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursen avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller ”Peer Review”, är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursen gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpas vid rapportskrivning i kursen Systemteknik som ges för tredjeårsstudenterna på Ekosystemteknikprogrammet. Erfarenheterna från det inledande försöket var mycket positiva, vilket lett till att kamratgranskning numera är ett permanent inslag i kursen.
Department/s
Publishing year
2003
Language
English
Pages
47-49
Publication/Series
Proceedings - 1:a Pedagogiska Inspirationskonferensen 2003
Full text
- Available as PDF - 267 kB
- Download statistics
Document type
Conference paper
Publisher
LTH
Topic
- Control Engineering
Status
Published