Takras avslöjar allvarliga brister

• Roberto Crocetti
  • Carl-Johan Johansson
  • Jan Wikström

SP har etablerat en databas med 180 rasade eller skadade tak. Det framgår, att det var övervägande stål- och träkonstruktioner, som hade rasat. Endast en skadad betongkonstruktion rapporterades. Byggnadernas ålder spänner över cirka 100 år, men 60 % är uppförda från 1980 och framåt. Taken är förhållandevis flacka. Ca 30 % är lantbruksbyggnader. De dominerande rasorsakerna är dimensioneringsfel och utförandefel. Till dimensioneringsfel räknas bl a, att man inte har dimensionerat över huvudtaget, och att man inte har beaktat snöfickor mm. Detta är några av slutsatserna i den utredning, som SP har utfört tillsammans med Skanska, Lunds tekniska högskola och Lantbruksuniversitetet, och som publicerades den 1 juni 2011.

Samhällsbyggaren

Issue