The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier

Author

Summary, in Swedish

Vi tänker gärna på läsning som något vi gör i avskildhet med en bok eller tidning i händerna. Men numera möts vi ständigt av texter var vi än är: i hemmet, på tunnelbanan, på jobbet, på Internet. Och texterna består vanligtvis av flera olika element. Det är löptext, bilder, grafik, listor, citat, länkar etc. Vår textvärld har förändrats radikalt och läsningen med den, men vi lever fortfarande kvar i gamla föreställningar om vad läsning är.

Det här är en bok som skärskådar traditionella uppfattningar om läsning i ljuset av ny forskning. Jana Holsanova och hennes kolleger har studerat läsprocessen med hjälp av avancerad ögonrörelsemätning och kan visa hur vi faktiskt läser i olika medier. Här presenteras forskningsresultaten för första gången för en bredare läsekrets.

I boken ges dessutom rekommendationer för hur vi skapar mer läsvänliga texter.

Department/s

Publishing year

2010

Language

Swedish

Document type

Book

Publisher

Norstedts Förlag

Topic

  • Philosophy

Keywords

  • blickbeteendemätning
  • visuell perception
  • mentala bilder
  • multimodalitet
  • integration av språk och bild
  • textdesign
  • läsning
  • medier
  • läsvänliga texter
  • tillgänglighet

Status

Published

Project

  • Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-1-302841-5