The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Traditionella och virtuella fokusgrupper

Author

Editor

  • Eksell Jörgen
  • Thelander Åsa

Summary, in Swedish

Fokusgrupper kan ibland framstå som ett lockande sätt att ”göra flera intervjuer samtidigt” och på ett tidsbesparande sätt snabbt få ihop ett stort empiriskt material. En fokusgrupp är dock minst av allt en samling enskilda intervjuer; i stället är den ett dynamiskt samtal mellan ett antal personer, styrt av en moderator. Att genomföra sina fokusgruppintervjuer online (virtuella fokusgrupper) med de ytterligare möjligheter till effektivisering som erbjuds kan vara ännu mer lockande, men onlineintervjuer bör ses som en särskild form av metod med sina egna fördelar och begränsningar. I det här kapitlet får du lära dig att en väl genomförd fokusgruppintervju kan vara oerhört givande för din forskning, men att det i själva verket ofta kräver mer arbete och förberedelser än ”vanliga” intervjuer.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Pages

43-58

Publication/Series

Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation

Document type

Book chapter

Publisher

Studentlitteratur AB

Topic

  • Communication Studies

Keywords

  • virtuella fokusgrupper
  • kvalitativa metoder
  • fokusgrupper
  • strategisk kommunikation

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-44-09658-2