The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Studiemiljöer vid Lunds universitet - en undersökning ur ett psykosocialt perspektiv

Author

  • Margareta Nilsson-Lindström

Summary, in Swedish

De högsta studiekraven kommer från studenterna själva. Så beskriver majoriteten av studenterna i denna studiemiljöundersökning studierna vid Lunds universitet. I andra hand betonas kraven från arbetsmarknaden och först i tredje hand utbildningens krav sådana de förmedlas i undervisningen av lärare och handledare. Undersökningen ger bilden av den existentiellt sett ensamma studenten med höga krav på sig själv. En långt driven individualisering präglar ofta studenters och universitetspersonals förklaringar till varför vissa studenter visar tecken på stress; de var överambitiösa och prestationsinriktade redan innan de påbörjade sina universitetsstudier. Problematisering sker således främst på individnivå. Denna undersökning visar emellertid att det också finns anledning att söka förklaringar inom studiemijön vid universitetets olika fakulteter.

Department/s

Publishing year

2005

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Utvärderingsenheten, Lunds universitet

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • studiekrav
  • studiesituation
  • egenkontroll
  • stress
  • soicologi
  • studiemiljö
  • stöd
  • sociology

Status

Published

Report number

2005:236

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1401-775X