The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Vad krävs i praktiken för att bli docent?

Author

Summary, in Swedish

För att nå framgång i den akademiska världen och på ett lyckosamt sätt konkur- rera om begränsade resurser är det rationellt för den enskilde att snabbt söka nå docenttitel. När allt fler forskare försöker bli docenter, samtidigt som nya univer- sitet av statusskäl vill bygga upp en grupp av docenter och professorer, riskerar docenttitelns värde att devalveras. I artikeln undersöker vi om de facto-kraven för docentur i nationalekonomi och statsvetenskap understiger de jure-kraven. Vårt resultat är i huvudsak nekande för såväl nationalekonomer som statsvetare. Däremot varierar de facto-kraven för docentur betänkligt mellan lärosäten, i synnerhet inom statsvetenskapen. Vårt material ger vid handen att de facto-kra- ven är lägre vid de nyare universiteten, för nationalekonomer är kraven tvärtom lägre vid några av de äldre.

Publishing year

2012

Language

Swedish

Pages

5-18

Publication/Series

Ekonomisk Debatt

Volume

40

Issue

3

Document type

Journal article

Publisher

Nationalekonomiska föreningen

Topic

  • Political Science

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0345-2646