The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Studenter med funktionshinder och deras erfarenheter av utbildningen vid Lunds universitet

Author

  • Margareta Nilsson-Lindström

Summary, in Swedish

Rapporten behandlar studenter med funktionshinder och deras utbildningserfarenheter. Dessa har kartlagts i en enkätundersökning och i en kvalitativ intervjuundersökning. Undersökningarna visade att funktionhindrade studenters samarbete med kurskamrater och lärare i allmänhet fungerade bra, men att de ibland hamnade i situationer som de uppfattade som kränkande. De vanligaste formerna av kränkning bestod i att studenten kände sig negligerad i undervisningen eller att den intellektuella förmågan och arbetskompetensen ifrågasatts.

Publishing year

2003

Language

Swedish

Publication/Series

Utvärderingensenheten Lunds universitet

Document type

Report

Publisher

Utvärderingsenheten, Lunds universitet

Topic

  • Sociology

Keywords

  • studenter
  • funktionshinder
  • stödenheter
  • särbehandling
  • kränkande bemötande

Status

Published

Report number

2003:223

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1401-775X