The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Hur vänder man en kurs? Betraktelser över grundkursen i mekanik för industriell ekonomi våren 2012- kvalitativa och kvantitativa observationer från CEQ-utvärderingen

Author

Summary, in Swedish

Grundkursen i Mekanik för Industriell

Ekonomi innehåller statik och dynamik och läses under en

läsperiod, Lp 3, under utbildningens första år. Antalet studenter

är ca 110. Kursens omfattning är 9 hp vilket motsvarar ca 240

timmars studier fördelade på 7 veckor. Undervisningen består av

föreläsningar och räkneövningar samt ett obligatoriskt, icke

betygsatt, datorprojekt. Kursen har flera år i rad fått dåligt

omdöme i CEQ-utvärderingen, med många missnöjda studenter,

uppemot 70 %. Efter kursslut våren 2011 inleddes på initiativ av

programledningen för Industriell ekonomi (PLI) ett arbete för att

förändra kursen. I arbetsgruppens som bildades ingick lärarna i

mekanik, representanter från Studierådet (SRI) samt PLI.

Hösten 2011 hade ett nytt koncept tagits fram, och våren 2012

genomfördes kursen enligt det nya konceptet med tre delprov och

ett omarbetat datorprojekt. Kursens innehåll och mål var dock

oförändrat. Resultatet av förändringarbetet visade sig redan

under kursens gång genom teknologernas positiva inställning

samt deras engagemang. Detta bekräftades också i CEQ

rapporten där de förut negativa skalorna vändes till positiva.

Publishing year

2012

Language

Swedish

Publication/Series

LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens

Document type

Conference paper

Topic

  • Applied Mechanics
  • Atom and Molecular Physics and Optics

Keywords

  • kontinuerlig examination
  • studieresultat
  • djupinlärning
  • CEQ

Conference name

LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2012

Conference date

2012-08-30 - 2012-08-30

Conference place

Lund, Sweden

Status

Submitted

Research group

  • Biophotonics