Psykologbedömning av barn i skolåldern

• Carl Lindgren
  • Josef Milerad

Abstract in Undetermined

I detta kapitel har vi beskrivit psykologbedömningar på individnivå och satt in dessa i sin kontext. Vi har lyft fram betydelsen av att se eleven i sitt sammanhang – hemma såväl som i skolan – samt betonat vikten av de systemteoretiska faktorer som påverkar skolframgång, exempelvis lärarnas metoder och deras möjlighet att få pedagogiskt stöd. Detta är faktorer som är föränderliga och påverkbara och som har vital och avgörande betydelse för alla barns utbildning, utveckling och hälsa.

Evidensbaserad elevhälsa

Book chapter