Psykologbedömning av barn i skolåldern
Author
Editor
- Carl Lindgren
- Josef Milerad
Summary, in Swedish
Abstract in Undetermined
I detta kapitel har vi beskrivit psykologbedömningar på individnivå och satt in dessa i sin kontext. Vi har lyft fram betydelsen av att se eleven i sitt sammanhang – hemma såväl som i skolan – samt betonat vikten av de systemteoretiska faktorer som påverkar skolframgång, exempelvis lärarnas metoder och deras möjlighet att få pedagogiskt stöd. Detta är faktorer som är föränderliga och påverkbara och som har vital och avgörande betydelse för alla barns utbildning, utveckling och hälsa.
I detta kapitel har vi beskrivit psykologbedömningar på individnivå och satt in dessa i sin kontext. Vi har lyft fram betydelsen av att se eleven i sitt sammanhang – hemma såväl som i skolan – samt betonat vikten av de systemteoretiska faktorer som påverkar skolframgång, exempelvis lärarnas metoder och deras möjlighet att få pedagogiskt stöd. Detta är faktorer som är föränderliga och påverkbara och som har vital och avgörande betydelse för alla barns utbildning, utveckling och hälsa.
Department/s
Publishing year
2014
Language
Swedish
Pages
205-219
Publication/Series
Evidensbaserad elevhälsa
Document type
Book chapter
Publisher
Studentlitteratur AB
Topic
- Psychology
Keywords
- elevhälsa
- skola
- barn
- psykologbedömning
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 9789144089690