Lumen Accipe et Imperti - Föreläsning och motivation
Author
Editor
- Malin Irhammar
- Gunilla Amé
- Hans Adell
Summary, in Swedish
Vi problematiserar den kritik mot föreläsningsbaserat lärande vid universitet och högskolor, som är vanlig i dagens pedagogiska diskussioner. Vi baserar vårt arbete på enkätundersökningar och på djupintervjuer av studenter på grundutbildningskurser i fysik vid Lunds universitet och Kungliga Tekniska högskolan. Vi anser att den rådande bilden av föreläsningens värde bör nyanseras så att man inte bortser från det unikt positiva hos en bra föreläsning. Man bör därför inte förkasta denna pedgogiska metod, utan, väl förberedd, har föreläsningen en viktig och uppskattad roll i inlärningen.
Department/s
Publishing year
2011
Language
Swedish
Pages
24-30
Publication/Series
Lednings- och kompetensutbildning/CED
Full text
- Available as PDF - 245 kB
- Download statistics
Document type
Conference paper
Publisher
LUP
Topic
- Astronomy, Astrophysics and Cosmology
Conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2011
Conference date
2011-10-13 - 2011-10-13
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published
Research group
- Observational and Theoretical Astrophysics
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-977974-6-7