Säkrare fordon genom integrerade säkerhetssystem - en litteraturstudie

Föreliggande litteraturundersökning om integrerade säkerhetssystem i fordon visar att system som funnits ha en positiv trafiksäkerhetseffekt är: Adaptiv farthållare, Alkolås, Automatisk lagring av färddata (svarta lådan), Antisladdsystem, Bältespåminnare, Däcklufttryckskontroll, e-Call, Hastighetsanpassare (ISA), Kollisionsvarningssystem och Körfältsstöd. System som kan ge både positiva och negativa traffiksäkerhetseffekter är ABS, Trötthetsvarnare, Adaptiva strålkastare och Mörkerkörningsassistent. System för vilka inga kända utvärderingar med avseende på trafiksäkerhet påträffats: Automatisk fordonsidentifikation, Bromsstöd, Bältessträckare, Dödvinkelassistent, Elektroniskt körkort, Parkeringsstöd, Regnsensor, Start i motlutassistent, Väderinformation.

Bulletin 256 / 3000

Report

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Traffic and Roads, Lund, Sweden

• Infrastructure Engineering