The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Vad är forskarservice?. En litteraturöversikt inom LUB-projektet Forskares behov av service och stöd

Author

Summary, in Swedish

Abstract in Undetermined

Litteraturöversikten utgör en av tre delar i ett projekt om forskares behov av stöd som genomfördes vid Lunds universitets bibliotek 2012. Projektets övergripande mål var att utveckla forskarservicen på Lunds universitet, både vad gäller gemensamma funktioner och service och vad gäller den service de enskilda biblioteken erbjuder. I löversikten fokuserades på vad forskarservice är, vilket stöd biblioteken ger forskare samt vad forskarna tycker om det stöd och erbjuds och vilka behov av stöd som finns.



I litteraturen återfinns få definitioner av vad man menar med forskarservice utan det är hur man faktiskt gör som ofta får definiera betydelsen. Stödet handlar på olika sätt om att underlätta för forskaren och spara forskarens tid. Det kan göras antingen genom att stödja forskaren att lära sig strategier, förhållningssätt och tekniker som underlättar sökande, samlande och användande av information eller genom att bibliotekarien gör arbetet åt forskaren, t.ex. informationssökning, sammanställningar av litteratur eller organisering av olika material. Mest stöd återfinns i forskningsprocessens insamlingsfas och vid tillgängliggörande av resultat. Ofta finns en glidning mellan att tala om stöd till forskning och stöd till forskare.



Generellt är det en splittrad bild som tecknas utifrån de studier som gjorts av forskarnas inställning till och behov av stöd och service. Detta kan förklaras med de många variationerna av upplägg och frågeställningar liksom ämnesmässiga skillnader. För att utforma relevant stöd behövs lyhördhet för hur olika forskare arbetar och biblioteket behöver vara synliga och tydliga med vad de kan erbjuda.

Department/s

Publishing year

2012

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Lund universitets bibliotek

Topic

  • Law

Keywords

  • forskarstöd
  • bibliotek
  • library
  • research support
  • needs of researchers
  • forskares behov

Status

Unpublished