Ytreparation av betongkonstruktioner: metoder, beständighet

Felaktigt val av reparationsmetod och reparationsmaterial medför ofta att livslängden hos reparationen blir alltför kort. För att undvika detta måste man ta stor hänsyn till skadeorsaken och till de aktuella miljöpåfrestningarna. Stor hänsyn måste även tas till den skadade konstruktionens återstående kvalitet.

I rapporten görs en genomgång av vilka krav som måste ställas på en reparation av olika typer av skador för att den skall uppfylla ägarens krav på livslängd. Olika reparationsprinciper diskuteras med avseende på beständighetsrisker och kvalitetskrav.

Tyngdpunkten läggs på reparation av ytskador där reparationens huvuduppgift ofta är att förhindra armeringen från att rosta. Även frostbeständighetsproblemet diskuteras tämligen ingående.

Olika reparationssystem beskrivs med fördelar och nackdelar. Utförandefrågor behandlas kortfattat liksom metoder för kontroll.

Referenser ges till relevant litteratur och till provningsmetoder. Rapporten ingår som del av underlaget till en IT-baserad reparationshandbok utarbetad i samarbete mellan CBI och Vattenfall Utveckling AB under ledning av Mårten Janz och Manouchehr Hassanzadeh; Referens (1).

Rapport TVBM

Report