The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Forskning och utveckling om digitala läromedel för att gynna lärande och lärare

Author

Editor

  • Anders Persson
  • Roger Johansson

Summary, in Swedish

Det finns två huvudsakliga svar på frågan varför forskning och utveckling, F&U, i området digitala läromedel är viktig. Det första är relativt uppenbart: Det produceras idag allt fler digitala läromedel som används i ökad utsträckning i skolan. För att kunna ta fram digitala läromedel av hög kvalitet krävs forskning och utveckling. Det andra och mindre uppenbara svaret är att digitala läromedel också kan fungera som forskningsinstrument och ge nya kunskaper och insikter om lärande och lärprocesser. I detta kapitel utvecklar vi, med hjälp av konkreta illustrationer från andras och egna F&U-projekt, dessa två svar.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Pages

45-64

Publication/Series

Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Document type

Book chapter

Publisher

Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet

Topic

  • Learning

Keywords

  • digitala läromedel
  • pedagogiskt mervärde
  • forskningsinstrument
  • skola
  • genus
  • lära genom att lära ut
  • specialpedagogik

Status

Published

Project

  • Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning

Research group

  • Lund University Cognitive Science (LUCS)

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9789174738629