Speakers Comfort and voice disorders in classrooms

• Jonas Brunskog
  • Viveka Lyberg Åhlander
  • Anders Löfqvist
  • David Pelegrin Garcia
  • Roland Rydell

Lärare har stora röstkrav i sitt arbete och deras röst är det viktigaste redskapet för kommunikationen med eleverna. Projektet har undersökt lärares röstanvändning och rösthälsa i relation till bl.a. undervisningslokalens akustiska förutsättningar. Projektets olika delar har genomförts med gott resultat: En studie av förekomsten av röstproblem med 467 lärarna visar att 13% av lärargruppen har problem med sin röst. Graden av sjukskrivning hos gruppen med röstproblem är hög, men även i gruppen som inte uppger sig ha problem förekom sjukskrivningar för röstproblem. Lärare med röstproblem påverkas mer av faktorer i arbetsmiljön än de röstfriska kollegorna. Bullret från eleverna, fläktar och ljud utifrån klassrummet bedömdes som störande. Men en matchad orsaksstudie visar att det inte fanns korrelation mellan de självskattade röst- och halsproblemen och bedömningen av avvikelser i röstkvalitet eller i struphuvudet. Det är därför viktigt att ta hänsyn till individens egen skattning av problemen. En virtuell ljudmiljö för röstexperiment i realtid är utvecklad. Försök har även genomförts med nyutvecklad öppna i-örat-hörlurar samt i fysiska rum. De parametrar i rummet som främst påverkar röststyrkan är avståndet till lyssnaren, bakgrundsbuller samt rummets röststöd (STV) – detta rumsakustiska mått är framtaget och beskrivet i projektet. En del av röstregleringen – men inte hela – kan förklaras i analogi med Lombardeffekten. En fältstudie med lärare i faktiska undervisningssituationer visar att lärare med röstproblem minskade sin röstnivå med ökande röststöd i klassrummen, i motsats till övriga lärare. De försöker troligen spara sin röst på detta sätt. Den ackumulerade röstanvändningen över tid är högre för lärare med röstproblem, de har sämre flexibilitet i röstfunktionen och de klarar inte av att förändra röstläget (F0) i relation till ökning av röststyrkan på samma sätt som de röstfriska kollegorna. Projektet är väl publicerat och har rönt uppmärksamhet i media.

Publications from Sound Environment Center at Lund University

Report