Om tilltal, bildspråk och samhällssyn i utbildningsprogrammen (Samhällsbyggarnas tv-berättande. Estetik och ideologi i utbildningsprogram för televisionen)

I bokens första studie, "Samhällsbyggarnas tv-undervisning. Estetik och ideologi i utbildningsprogram för televisionen" författad av Ann-Kristin Wallengren, ställs frågan om hur ett programs form och estetik är kopplat till samtidens samhällsbild och ideologier. Genom analyser av ett antal samhällskunskapsprogram för skolbarn visas hur utbildningsprogrammen från 1960-talet och framåt har förändrats från en relativt auktoritär estetik över mjukisprogram där känslorna står i centrum till fiktiva och berättande former där människor själva ofta får komma till tals. I bokens andra studie, "Hos främlingar och grannar i öster - om tilltal och samhällsbilder i några utbildningsprogram" författad av Cecilia Wadensjö, granskas program i samhällskunskap och historia om grannländerna i öst och visar hur tilltalet förändras, bort från barnet som passiv mottagare av kunskap till den alltmer väljande och självständigt medskapande lyssnaren. De båda studierna visar hur estetik och tilltal är intimt sammankopplade med bilden av välfärdssamhällets utveckling och förändring.

Department/s

Stiftelsen Etermedierna i Sverige