The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Kreativitet och nyföretagande

Author

Editor

  • Marie Löwegren
  • Hans Landström

Summary, in Swedish

Kreativitet behandlas ur kognitiv-psykologisk synvinkel. Kapitlet beskriver kreativitetens natur och förklarar vad kreativ förmåga kan tillföra i affärssammanhang. Kapitlet fokuserar både den kreativa processen i allmänhet och förmågans speciella roll för nyföretagande. Syftet är att ge en beskrivning av kreativitet som inte bara är korrekt, utan även kan fungera som ett verktyg i entreprenörens vardag. Inledningsvis tar kapitlet upp mytbildningen kring kreativitet, och diskuterar dess roll för entreprenörskapet samt företagande i stort. Därefter beskrivs den kreativa processens förlopp. En modell av processen presenteras som tydliggör den och dessutom kan användas som ett praktiskt verktyg. De tre grundläggande momenten i den kreativa processen behandlas i detalj ― behovsanalysen, idégenereringen och idévärderingen. Två grundläggande principer för idégenerering förs fram, liksom olika typer av kritierier för att värdera idéer. Slutligen diskuteras egenskaperna hos både yttre och interna kreativa miljöer. Allra sist i kapitlet återfinns några steg-för-steg metoder för att öva idégenerering: Egenskapspussel, Slumpordsassociation och Negativ idégenerering.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Pages

101-130

Publication/Series

Entreprenörskap och företagsetablering

Document type

Book chapter

Publisher

Studentlitteratur AB

Topic

  • Philosophy

Keywords

  • creativity
  • entrepreneurship

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-44-02147-8