Kreativitet och nyföretagande
Author
Editor
- Marie Löwegren
- Hans Landström
Summary, in Swedish
Kreativitet behandlas ur kognitiv-psykologisk synvinkel. Kapitlet beskriver kreativitetens natur och förklarar vad kreativ förmåga kan tillföra i affärssammanhang. Kapitlet fokuserar både den kreativa processen i allmänhet och förmågans speciella roll för nyföretagande. Syftet är att ge en beskrivning av kreativitet som inte bara är korrekt, utan även kan fungera som ett verktyg i entreprenörens vardag. Inledningsvis tar kapitlet upp mytbildningen kring kreativitet, och diskuterar dess roll för entreprenörskapet samt företagande i stort. Därefter beskrivs den kreativa processens förlopp. En modell av processen presenteras som tydliggör den och dessutom kan användas som ett praktiskt verktyg. De tre grundläggande momenten i den kreativa processen behandlas i detalj ― behovsanalysen, idégenereringen och idévärderingen. Två grundläggande principer för idégenerering förs fram, liksom olika typer av kritierier för att värdera idéer. Slutligen diskuteras egenskaperna hos både yttre och interna kreativa miljöer. Allra sist i kapitlet återfinns några steg-för-steg metoder för att öva idégenerering: Egenskapspussel, Slumpordsassociation och Negativ idégenerering.
Department/s
Publishing year
2009
Language
Swedish
Pages
101-130
Publication/Series
Entreprenörskap och företagsetablering
Document type
Book chapter
Publisher
Studentlitteratur AB
Topic
- Philosophy
Keywords
- creativity
- entrepreneurship
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-44-02147-8